18. dubna 2012

Místo výmluv raději omluvu

Naši dodavatelé pro nás pracují externě. Mimo jiné to také znamená, že jsme se s většinou z nich nikdy neviděli. O to je asi zajímavější, že i přesto mezi nimi máme své oblíbence a neoblíbence. Vzájemné emoce totiž fungují i po telefonu, dokonce i přes e-mail. Abyste tomu rozuměli, neočekáváme „pár švestiček z vlastní zahrádky“ nebo přání k Vánocům či Velikonocům. Jde nám hlavně o vzájemnou (pokud možno bezproblémovou) spolupráci, kdy spolupracující strany jedna druhé vyhoví, ale hlavně spolu komunikují. Není totiž asi nic horšího, než když překladatel dělá jakoby nic (případně nedělá doslova nic a zakázku nám odevzdá až po několika urgencích) a následně – většinou až po našem dotazu, výtce, či dokonce reklamaci – nás zasype snůškou výmluv.

Věřte, že na tomto poli je opravdu těžké být originální. Slyšeli (nebo vlastně spíš četli) jsme je všechny už několikrát: nečekaná návštěva příbuzných (= nečekaně složitý a dlouhý text, který jsem si neprohlédl/a před potvrzením zakázky); výpadek internetu, v horším případě výpadek proudu (= venku bylo konečně hezky); vykradené auto, vykradený byt nebo dům (= hned po vás volali ještě z jiné agentury a nechtěl/a jsem je odmítat) atd. atd. Nechceme situaci nijak zlehčovat, a ač nikomu nic zlého nepřejeme, samozřejmě se může stát, že vám vykradou auto. My bychom ale určitě ocenili, kdybyste nám mohli dát vědět, hned jak to bude možné. Jedině v takovém případě jsme schopni vám pomoci. Třeba tím, že zadáme zakázku jinému překladateli, text rozdělíme, domluvíme s klientem posunutí termínu apod. A když už k nějakému průšvihu dojde, tak se raději normálně omluvte a klidně i přiznejte, že jste přecenili svoje síly. My jsme totiž také jenom lidé. Bohužel je nám jasné, že ti, kterých se to týká, nejspíš tuto prosbu stejně číst nebudou… A těm, kterých se to netýká, bychom rádi touto cestou poděkovali.

A ještě jedna rada na závěr. Pokud na nás máte z jakéhokoliv důvodu vztek (třeba i oprávněný), raději napřed napočítejte do deseti. Jinak byste totiž mohli dopadnout jako nejmenovaný překladatel, který se s námi dokázal pohádat i přes e-mail. Po první zmínce o rohatých zvířatech už jsme jeho další e-maily nečetli, dokonce ani ty s předmětem „omluva“. 

A abychom nekončili tak pesimisticky, promluví na závěr Hujer.


Žádné komentáře:

Okomentovat